Het moet het paradepaardje worden van winkelend Amsterdam, maar het is nog maar de vraag of het super-de-luxe warenhuis Haussmann ooit de deuren gaat openen aan het Rokin.

Het bedrijf bevestigt donderdag tegenover NRC Handelsblad dat het kijkt naar een andere invulling van het pand, dat op dit moment nog in aanbouw is.

RetailNews meldde eerder op de dag dat de opening van Haussmann van de baan zou zijn en dat alle medewerkers van het project zijn gehaald. Dat klopt volgens de woordvoerder, maar het zou gaan om een tijdelijke situatie die het gevolg is van het vertrek van topman Frans van der Kraan van Haussmann vorige maand.

“Na zijn vertrek hebben we opnieuw bekeken waar we momenteel staan en of het realiseren van een luxe warenhuis een realistische optie is”, aldus de voorlichter tegenover NRC. “Het is nog te voorbarig om te zeggen dat het niet doorgaat, maar er liggen meerdere mogelijkheden op tafel om invulling te geven aan het pand.”

Tegenslagen voor Haussmann

Sinds Haussmann vorig jaar mei bekendmaakte een vestiging te openen aan het Rokin, stapelen de tegenslagen zich op voor het warenhuis. Aanvankelijk wilde Haussmann de deuren in september 2016 te openen, maar die datum werd verschoven naar februari 2017. Onzeker is of het bedrijf die datum kan halen.

Eind vorig jaar bleek bovendien dat Haussmann grote moeite heeft om luxemerken aan te trekken. Onder meer Louis Vuitton en Hermès zouden niet in zee willen met de nieuwe warenhuisketen.

Pijnlijk, want Haussmann wil dé bestemming worden voor vermogende individuen met een verfijnde smaak. “Het principe van de PC Hooftstraat en in de Bijenkorf is hetzelfde. Het zijn namelijk allemaal losse merkwinkels, die vaak door het merk zelf helemaal geëxploiteerd worden. Inclusief het personeel”, aldus Haussmann-topman Frans van der Kraan mei vorig jaar tegenover Z24. “Haussmann gaat allerlei merken samenbrengen onder één dak, waar medewerkers de klanten door de hele collectie heen kunnen adviseren.”

Moordende concurrentie

De vestiging aan het Rokin in Amsterdam moet dezelfde allure krijgen als Harrods in Londen of Galeries Lafayette in Parijs. Zevenduizend vierkante meter aan winkelruimte verdeeld over zeven verdiepingen. Compleet met een eigen ingang vanaf de metrohalte, valetparking, een limoservice vanaf Schiphol en personal shoppers die klanten van advies voorzien.

Een ambitieus plan, in een tijd waarin Nederlandse warenhuizen het moeilijk hebben. Vorig jaar sloot het befaamde Maison de Bonneterie na 125 jaar haar deuren. En vorige maand viel na 129 jaar definitief het doek voor V&D.

Bovendien is de concurrentie moordend: aan het Rokin is ook de Bijenkorf gevestigd en later dit jaar opent Marks & Spencer er de deuren van hun nieuwe 'flagship store'.

Toekomst voor Haussmann?

Haussmann heeft aansprekende merken nodig om rijke kopers naar de winkel te lokken. Een alternatieve strategie is om onbekendere merken die wel topkwaliteit bieden naar Nederland te halen en die te presenteren als iets exclusiefs. Maar daar zullen minder mensen op afkomen dan op ontwerpen van grote modehuizen.

Fashiondesigner Lilian Driessen ziet het somber in voor Haussmann. Het nieuwe warenhuis mikt op dezelfde doelgroep als de Bijenkorf, en het is de vraag of de Amsterdamse luxemarkt groot genoeg is voor nog een speler, tekende Het Financieele Dagblad eerder op. “De markt is uitgedijd doordat de meeste luxemerken wereldwijd steeds meer eigen winkels aan het openen zijn. Daar zit een limiet aan.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl